God, behandlende

∗ PNF/Muskulering
∗ Kjeveproblematikk
∗ Andre behandlinger

Sammensatt bilde av kvinne med vonde områder på kroppen
Sammensatt bilde av mann med ømme områder

Behandlinger

Massasjen tilpasses den enkelte klients behov. Noen ønsker dyp massasje, mens andre får best resultat av myk massasje.

Svensk klassisk massasje med Triggerpunktbehandling

Svensk klassisk massasje med triggerpunktbehandling* og deep tissue (dybde-) massasje kombineres i en og samme behandling. Det skal gjøre litt «GodtVondt».

Dette gir en massasjeterapi som virker veldig effektiv og behagelig. Teknikken blir tilpasset til hver enkelt klients behov og tilstand og vil variere mellom avslappende, terapeutisk- og idrettsmassasje. Om ønskelig gir jeg veiledning om styrke og tøyningsøvelser.

Triggerpunktbehandling

Triggerpunkter er beskrevet som hyper-irriterte områder i muskulatur som er tilknyttet følbare, harde og stramme punkter i muskelfibrene. Trykk og press rundt og rett på punktene etter at musklene er knadd godt opp.

Veldig effektiv for å løse opp «knuter» og spenninger i stram muskulatur. Det er viktig at klient og terapeut har åpen dialog underveis slik at man ikke overskrider klientens smertegrense.

Knutene/punktene merker vi spesielt rundt skulderparti, rygg og nakke. Kan være spesielt effektivt for de som sliter med spenningshodepine. Etter 1-2 behandlinger er det merkbar forbedring.

Velværemassasje/Antistressmassasje

For de som ønsker en avslappende massasje utføres dette med roligere bevegelser og grep som ikke går fullt så dypt i muskulaturen.

Passer fint for deg som bare ønsker å slappe litt av, for deg som har en stresset hverdag og for deg som sliter med litt angst og uro og har problemer med dyp pust.

Gravidmassasje

Her brukes samme type grep som i klassisk massasje, men er tilpasset en gravid kropp. Klienten ligger gjerne på siden godt støttet opp med puter.

Som gravid er det vanlig å legge på seg en del kilo som kan medføre en del plager oftest i rygg og bekken, men også i nakke og skuldre. Samtidig kan noen oppleve opphopning av væske i kroppen som gir hevelser og smerter i muskler, bindevev og mot hud.

Massasjen kan da hjelpe for å øke sirkulasjonen og lindre disse smertene og løse opp i stiv og øm muskulatur. Så lenge man er sunn og frisk er gravidmassasje å anbefale fra 2. trimester og frem til termin. Rådfør deg gjerne med din fastlege hvis du er usikker.

Lymfemassasje

Lymfesystemet er kroppens avfallstransport og en viktig del av immunforsvaret.

Lymfesystemet skal samle opp overflødig væske, fange opp ulike elementer som har trengt seg ut gjennom blodkarene og ta hånd om kroppens forsvar mot virus, bakterier og kreft.

Brannskader og arr behandles med lymfemassasje.

Ved vekttap og slanking kan fettceller og væske bli liggende igjen mellom cellene. Selv om vekten er gått ned kan det være enkelte områder som ikke minsker i omfang. Fettcellene føres ikke vekk og kan vokse sammen til et fettvev. En mulighet til å få fart på lymfesirkulasjonen og bli kvitt hevelser og fettvalker er lymfemassasje.

Ødem=volumøkning. Et hovent område i en kroppsdel forårsaket av at lymfevæske samles i vevet.

Fibroser (arrvev) er fortsettelser i fettvevet når bindevev, hud og slaggprodukter vokser sammen (det er fibrosene som gjør vondt ved berøring/massasje). De sitter ofte i nakken «tyrenakke», rundt anklene, knærne, lår, overarmer (grevinneheng), solar plexus, ved gamle skader og arr.

Noen symptomer ved tregt lymfesystem:

Kramper i ben, rastløse ben, hevelser i ankler, ben og armer, uro og stress i kroppen, frossen, hevelser i fingre etter mosjon, ujevne hudforandringer som cellulitter/appelsinhud, spontant blåmerke, fibromyalgi, muskel reumatisme, søvnproblemer, svimmelhet/hodepine, dovninger i fingrer/armer,  har lett for å bli støl etter trening, hodepine etter trening, overvekt og vanskeligheter med å gå ned i vekt, lett for å bli forkjølet, bihuleproblemer, influensasymptomer, smerter og stivhet i kroppen (som også flytter rundt til ulike steder), følelsen av å være tykk.

Lymfedrenasje består i all hovedsak av strykninger for å hjelpe lymfen oppover i systemet forbi eventuelle «hindringer».

Lymfemassasje vil i tillegg til strykninger utføres med spesielle massasjeteknikker for å fjerne disse hindringene – som fibroser i vevet, arr og spenninger. Det er en IKKE smertefull behandling!

Selve behandlingen, som varer i ca. 70 minutter, foregår med strykninger og massasje av hele kroppen. Siden dette er en manuell massasjeform kan jeg med hendene finne frem til fibroser/arr og stramme/spente partier og jobbe ekstra der opphopningen er størst.

I tillegg til strykninger og massasje, kan jeg også benytte kopping og eventuelt taping for ytterligere å stimulere lymfeflyten etter behandling.

Maskinell behandling (LPG)  (Jeg tilbyr ikke denne behandlingen pr.dags dato).

«Støvsuger» spesielt huden og bindevevet, løser opp i fibroser.

Det er viktig å sette fart på lymfesystemet før en starter og kontinuerlig tømme oppsamlet væske i lymfestasjonene. Det er da man først vil få full effekt av behandlingen. Dersom dette ikke blir gjort kan denne behandlingen være mer til skade enn til nytte!

Anbefalt behandlingsintervall: Ved lymfemassasje kan man føle seg bedre fra et par dager til noen uker, eller bare der og da. Det kommer an på din tilstand før behandlingen og hvor ofte du får behandling. Ønsker du en skikkelig opprenskning i systemet anbefales 1 behandling i uken i 3-5 uker og deretter forebyggende en gang pr. måned.

Før du kommer til time er det viktig å drikke ekstra vann/grønn te og fortsette med dette utover dagen. Unngå hard fysisk aktivitet samme dagen etter behandlingen. Få nok søvn.

Det er også bra med egenmassasje, der du kan behandle deg selv hver dag. Du vil få opplæring og en «bruksanvisning» når du kommer til meg.

Lymfemassasje gis ikke til klienter med infeksjoner som f.eks rosenfeber eller de som gjennomgår en kreftbehandling. Når de derimot er ferdig med behandlingen, er det viktig å få i gang flyten for å unngå fibroser og ødemer.

Gis heller ikke til klienter med hovne ben pga. svakt hjerte. (Klienten bør først få hjelp av lege).

Er du usikker om du kan motta lymfemassasje – rådfør deg med din fastlege!

Jeg har fått min lymfemassasjeopplæring av skandinavias kanskje beste lærer; Bebe Gransten

Kopping/Vakuumterapi

I massasje trykker, presser og knar man vevet.

I Vakuumterapi løftes huden/bindevevet fra ledd/ben og muskler.

Kopping kan være svært effektiv for klienter med en rekke plager og smertetilstander.

Den kan få fart på blodsirkulasjonen, og fungere fint som lymfedrenasje/bindevevsbehandlinger.

Velg en ren koppingtime, eller som supplement til mine andre behandlinger.

Segment / Bindevevsmassasje

En veldig kraftig behandling som utføres uten krem.
De forskjellige segmenter stimuleres ved ulike hud- og bindevevsgrep. Her skifter man mellom raske og rolige grep.

Musklene løses opp og får god blodtilførsel, det gir en mykere og lettere kropp. Det påvirker også det autonome nervesystemet, er bra for de med spenninger/uro i kroppen, bra for utskilling av avfallsstoffer og frisetting av hormoner (endorfiner og oxytocin).

Segmentmassasje er en såpass kraftig behandlingsform at det anbefales behandling på kun ca. 20 minutter. Avslutter med en lettere form for massasje.

Strain and Counterstrain (SCS)

SCS er en osteopatisk teknikk. En behandlingsform som ikke gjør vondt, der hele nervesystemet behandles.

«Et passivt hendelsesforløp som hensetter kroppen i en lettest mulig posisjon og derved avhjelper ved å redusere og stanse en ukorrekt/feilaktig proprioceptor aktivitet som opprettholder en somatisk dysfunksjon». SCS kombineres gjerne med klassisk massasje.

PNF / Muskulering

En behandlingsform som bygger på muskelmassasje med etterfølgende muskeltøyning.

Tøyningene bidrar blant annet til å løse muskelspenninger, øke muskelfleksibiliteten, styrker muskulaturen og øke leddenes bevegelsesomfang.

Dette er en spesifikk behandlingsform der hver muskel eller muskelgruppe behandles hver for seg. PNF kan anvendes som en forebyggende behandlingsform og som terapi i de tilfeller hvor muskulaturen og det øvrige bevegelsesapparatet har vært utsatt for visse typer av skader eller sykdommer.

Jeg jobber også med kjeveproblematikk for de som sliter med stram kjevemuskulatur. Her jobber jeg også innvendig i munnhulen, noe som kan være utrolig effektivt.

Ønsker du en fotmassasje, hodebunnsmassasje og-/eller ansiktsmassasje avtaler vi dette når du kommer til behandling.

fb
Mobil: 481 23 117
Epost: vivvo@online.no
Kongens gate 60